Vel gjennomført Hovedløp og O-landsleir

Årets Hovedløp i orientering ble arrangert på Tynset første helgen i august, med påfølgende O-landsleir fra mandag til onsdag. Harald, Julie og Ragnhild deltok med godt gjennomførte løp både på langdistanse- og sprint-konkurransene.

2019-08-12
FETOL71

Akershus og Oslo O-krets hadde satt opp to fulle busser med spente 14-16 åringer som var forventningsfulle til årets HL/OLL. Avreise på fredag morgen og etter en lang busstur var de vel fremme på Tynset var det klart for en kort treningsøkt.

Første løpsøvelse var langdistanse på området Ripan. Dette er et meget særegent terreng med hvit reinmose, fin furuskog og morenelandskap og groper. Det er ikke ofte det løpes på negative høydekurver i Fet-skogene, men noen var litt forberedt på hva de ble møtt med etter trening i Østerdalen og et par treningsøkter på Tunnerudmoen og Sessvollmoen i forkant. Alle tre Fet-løperne kom vel igjennom på langdistansen selv om det var vanskelig og krevende terreng.

Søndag var det sprint-løp i Tynset sentrum eller Tynset'byen som de kaller det. Også her hadde løypeleggerne gjort en god jobb og laget løyper som krevde gode veivalg. Det var fort gjort å ta et feil valg og tape 30 sekunder. Alle som har prøvd seg på sprintløp vet at det ikke tåles noen feil dersom man skal komme på øvre del av resultatlisten. Selv om det ikke ble noen pallplasser klarte Ragnhild, Jullie og Harald å komme igjennom til gode plasseringer. Det ble premieplass til Ragnhild både i sprint og langdistanse.

Det mest spennende med oppholdet var kanskje OLL som på Tynset bestod av en lang fjelltur med innlagte lagsøvelser i 62 grader og treningsdag med Pre-O, morO-øvelser og o-tekniske øvelser. At deltakerne blir delt inn i ulike grupper sikrer at man blir godt kjent med gutter og jenter fra andre klubber og kretser og man får venner på tvers av landet.

OLL ble avsluttet på onsdag med Kretsstafetten og som i fjor ble denne vunnet av våre egen krets. AOOK er den største o-kretsen i landet og stilte med 25 lag, så det er plass til alle løperne.

Anbefalingen fra Harald, Julie og Ragnhild er at alle som har anledning av våre kommende tenåringer blir med på HL/OLL. Dette er gøy og sosialt for alle!